Què és el Reglament de Protecció de Dades, RGPD 2018?
Des del 25 de maig de 2018 és d’obligat compliment el nou Reglament de Protecció de Dades, RGPD 2018. Tot i que les empreses i institucions que ja compleixen amb la Llei Orgànica de Protecció de Dades (LOPD, del 1998) ja cobreixen bona part de la nova regulació, cal fer algunes adaptacions per evitar les quantioses sancions que la nova RGPD 2018 té previstes (art. 84) i que poden arribar fins als 20 milions d’euros o el 4% de la facturació d’una empresa.
Dit això, és bo recordar, almenys en el terreny de la comunicació i el màrqueting digital com pot afectar les empreses aquesta nova norma. El nou Reglament de Protecció de Dades, RGPR 2018 concerneix a:
- Com es gestiona la privacitat i la protecció de dades des de les pàgines webs. A partir d’ara ha de complir amb els principis de: responsabilitat, protecció de dades per defecte i transparència.
- Els procediments que les empreses segueixen per recopilar, custodiar, gestionar i protegir les dades personals recopilades.
- La redacció dels documents de “Política de Privadesa”
- Les accions de màrqueting basades en l’enviament de correus comercials i newsletters (email màrqueting) i en la captació de contactes a través de formularis de subscripció (inbound màrqueting).
- L’actualització del rol de l’usuari / consumidor que ara haurà de donar el seu ‘consentiment actiu’ per tal que les seves dades s’utilitzin amb fins comercials (que hauran d’estar clarament especificats). Alerta! Ja no val allò “si ens ha contactat o comprat alguna vegada es dóna per entès que vol rebre els nostres mails”.
Presumeixo que seràs conscient del profund calat que implica la nova Regulació i, per això, et aporto diversos recursos interessants perquè verifiqui fins a quin punt t’afecta:
- L’Agència Espanyola de Protecció de dades ha creat l’eina Facilita per identificar el nivell de risc de les dades. Obtenir una resposta negativa, no implica que no hagis de fer res.
- L’empresa tecnològica Sibeos ha creat un test de 12 preguntes per saber si la teva pàgina web o tu política d’email màrqueting o newsletters compleix amb la normativa.
Es una norma positiva: la RGPD 2018 no beneficia como consumidores
Abans que consideris que la norma és molt rígida, vull que pensis en alguna cosa que també comparteixo amb els meus alumnes quan els parlo d’email màrqueting. Et sents còmode rebent mails als que no saps ni com, ni quan, ni per què t’has subscrit? T’agradaria rebre només aquelles comunicacions que saps que t’interessen? Aquí ho tenim …
La RGPD 2018 és una norma que protegeix al consumidor davant dels abusos que han comès algunes empreses en l’ús de les dades personals de les persones. Es tracta d’una cosa que ha de beneficiar tant a les persones com a les empreses (des de microempreses, pimes i grans empreses) per aconseguir un espai de relació més natural, fluid i, sobretot, consentit per ambdues parts.
Context de fons: Què és la RGPD?
Les sigles RGPD estan identificant el nou Reglament General de Protecció de Dades. Es tracta d’un Reglament que van aprovar el Parlament Europeu i el Consell i va entrar en vigor el dia 25 de maig de 2016 amb la intenció de buscar un mecanisme que unifiqui els règims dels estats membres.
¿Aprovat el 2016? SÍ! En realitat ha tingut dos anys per adaptar-te a la nova llei, ja que aquest és el lapse de temps que ha donat l’Administració per adaptar-nos fins que sigui obligatori.
Per què és tan important la data del 25 de maig de 2018? A partir d’aquesta data, és obligatori complir amb el RGPD i ja es pot multar a qui no compleixi.
¿Afecta el RGPD el meu lloc web (blog, portal, ecommerce…)?
Totes les empreses que recopilen dades han de complir els principis de responsabilitat, protecció de dades i transparència. Si tens alguna de les eines o mòduls al teu web o blog has d’incorporar els principis de la nova Regulació de Protecció de Dades:
- Tens formularis de contacte? No importa si només demanes nom i mail o telèfon.
- ¿Recopiles mails -només mails! – per subscriure a un newsletter?
- ¿Permets comentaris d’usuaris al bloc?
- Tens un formulari per sol·licitar un pressupost?
- Vens productes o serveis a través de la teva pàgina web?
- Es poden reservar habitacions a la pàgina web de l’hotel? No cal que hi hagi passarel·la de pagament.
- Es poden reservar taula al restaurant mitjançant el web?
Si has respost SÍ alguna d’aquestes preguntes, et recomano que verifiquis si el teu aparador online (web, bloc, portal), compleix amb la RGPD 2018.
Com puc saber si compleixo amb el nou Reglament de Protecció de Dades?
En aquest enllaç trobaràs un test que et permetrà analitzar el grau de compliment que tens a la teva web professional o d’empresa.