“Time to buy”, by Thomas Hawk (Flickr)

Negocis que fan clic cap a l’eCommerce: obrir la e-Persiana

Quant de temps i diners estàs disposat a invertir per obrir la botiga online? Alguns consells abans de treure la calculadora

En les últimes setmanes, diversos empresaris m’han estat parlant d’iniciatives d’eCommerce que els rondaven. Es preguntaven —i em transmetien una mica aquestes inquietudes— sobre com desplegar, impulsar, posicionar, etc. aquest tipus de negocis.

Va aquesta reflexió per a les pime que s’estan plantejant l’obertura d’aquest tipus de canals:

 

Visió global de la iniciativa

Crear una botiga online transcendeix al fet de “aixecar la persiana” i ha d’implicar un procés homòleg al d’obrir un negoci de zero: pla d’empresa, pla de màrqueting i visualització d’accions amb una visió transversal d’aquestes (de vegades, transcendint del comerç online a l’offline —si hi ha un seu física o, fins i ntot, si geolocalitzem—, altres vinculant l’eCommerce al que anomenaríem eSocial, i viceversa).

 

Planificar i determinar Estratègies … Sí, i encara més.

El eCommerce requereix, respecte al negoci tradicional, igual o, fins i tot, encara més esforços, dedicació i treball (pel fet de tractar-se d’ecosistemes comunicatius nous).

Aquells que desitgen obrir una botiga en línia també han de tenir en compte que, si en els mercats offline tradicionals la competència és rigorosa (per posar un adjectiu suau), en els mercats en línia és bàrbara (penseu que la vostra competència seran empreses com Amazon, eBay, la Nevera Roja o Booking).

 

Determinar objectius realistes: les botigues en línia no són una panacea.

Fa cosa d’un any vaig començar a comprar a una granja en línia de productes ecològics, quan van donar d’alta la meva fitxa em van identificar com a “client nº: 60”. En aquest any he gastat 200,00 € bruts (incloent despeses d’enviament). Posem que, per a aquest productor ecològic, sóc el seu client tipus, amb un grau de fidelitat mig i un tiquet de compra mitjà-baix. Estem parlant de que el negoci en línia vaig poder estar facturat 15,000 o 16,000 o, fins i tot, 20.000 € bruts a l’any, tenint en compte que es tracta d’una explotació agrícola…. dues reflexions:

  1. Espero que la resta de clients sigui molt més fidels pel que fa a actes de compra i volum facturat.
  2. El que s’ha dit: les botigues en línia no són una panacea.

 

Quan eCommerce i negoci físic coexisteixen

La constitució d’un negoci en línia pot tenir correspondència amb negocis físics que existeixen i funcionen.

I, aquí tornem al plantejament dels objectius: ¿quin objectiu pot estar cobrint un canal en línia en aquests casos? Hi ha qui ho enfoca com “el negoci del futur” (Ai, mare!); altres ho plantegen com una estratègia d’augment de les vendes de determinats productes per aconseguir millors marges en la negociació amb el fabricant; altres ho visualitzen com un canal per agilitzar la tramitació de comandes amb clients internacionals ja fidelitzats amb els seus marges assignats de manera automàtica, d’altres com una plataforma “outlet” per gestionar estocs …

En general, en els casos de coexistència, la visualització global de l’estratègia de negoci hauria de ser cristal·lina, perquè aquest nou canal no perjudiqui als que ja funcionen.

***

Amb tot això, alguns haureu pensat que estic en contra de les experiències de comanda online i això no és cert. L’única cosa que pretenc és que cadascuna d’aquestes iniciatives siguin raonables, responsablement planificades i executades a consciència. Altrament, correm el risc d’invertir un temps i uns diners obeint a la lògica de “hi estic perquè tothom diu que hi he d’estar”, quan en realitat l’opció triada no era la més adequada.

***

Una reflexió de l’Oriol Cessena Oriol Cesena a Linkedin per tancar aquesta reflexió, encara que parlés del viatge 2.0 de la petita empresa:

«El primer que cal tenir present és que a la xarxa no hi hem de ser presents, únicament per una qüestió de tendència, de moda d’imatge,… I és que malauradament són moltes les empreses que es creen un perfil facebook o similar, les que munten seu propi bloc, o les que simplement hi dediquen petits esforços, pensant que es tracta d’una “certa obligació comercial ”per així transmetre una millor imatge de la seva empresa. […] Comencem a oblidar la simple idea que en els entorns digitals “simplement hi hem de ser presents”, i comencem a pensar amb l’oportunitat que ens brinda el món digital sempre que hi siguem present i participatius. Només d’aquesta manera iniciarem un viatge a l’entorn 2.0 amb garanties d’èxit. »

 

Alguns recursos més:

Per compartir, recomanar i comentar:
error